הסיפור של זיפו
ההיסטוריה של Zippo שזורה בסיפור העם האמריקאי.
ממייסדו ג’ורג’ ג’ בלייסדייל, לעובדים רבים Zippo, לקוחות ואספנים ברחבי העולם, שיש להם תפקיד חיוני בהיסטוריה העשירה של החברה. נאמנותם ומסירותם הפכו את זיפו לאחד הסמלים הגדולים והמוכרים ביותר באמריקה ובעולם כולו.
שנות ה-30′
ציר הזמן של Zippo מתחיל בתחילת שנות ה -30, במועדון הקאנטרי של ברדפורד בברדפורד, פנסילבניה. מר בלייסדייל התבונן בחבר הנאבק במבוכה ומנסה להשתמש במצית מסורבל, אוסטרי. מר בלייסדייל ציין לעצמו כי המצית עבד היטב, אפילו ברוח, בגלל הארובה הייחודית, אבל המראה והעיצוב לא היו יעילים. המצית הכריח שימוש בשתי ידיים לתפעול ומשטח המתכת הדק שלו הפך שקוע בקלות.
בסוף 1932 החליט מר בלייסדייל לשחזר את המצית האוסטרי. הוא ייצר תא קטן מלבני ממתכת והצמיד מכסה עם ציר. הוא שמר על עיצוב הארובה שהגנה על הלהבה. התוצאה היתה מצית אטרקטיבי שהיה מופעל בקלות ביד אחת. השם “זיפו” ניתן על ידי מר בלייסדייל. הוא אהב את הצליל של המילה “רוכסן”- ZIPPER , כך שיצר וריאציות על המילה עד שמצא חן בעיניו “זיפו”, שלדעתו היה לו צליל “מודרני”.
המצית החדש נמכר ב -1.95 דולר, ונתמך על ידי מר בלייסדייל, אז כמו היום, עם אחריות ללא תנאי, ללא כל תנאי – “זה עובד או שאנחנו מתקנים את זה בחינם”. היה הסלוגן של זיפו מאז ועד היום.
הבקשה לפטנט המקורי של זיפו הוגשה ב -17 במאי 1934 ופטנט מספר 2032695 ניתן ב -3 במארס 1936. מצית הזיפו הראשון, הופק ב -1933, והוא מוצג עד היום במוזיאון זיפו/קייס בברדפורד.
באמצע שנות ה -30, חברת הזיקוק קנדול בברדפורד, הגישה הזמנה ל -500 מציתים של Zippo , מציתים אלה הם למעשה הפריטים הראשונים שיוצרו על ידי Zippo בייצור מאסיבי והם פריטי אספנות.
שנות ה-40′
למלחמת העולם השנייה הייתה השפעה עמוקה על זיפו
עם כניסתה של אמריקה למלחמה ב -1941, הפסיקה זיפו את ייצור המציתים לשוק הצריכה והקדישה את כל הייצור לצבא ארה”ב. יוזמה זו הובילה לייצור של מצית פלדה זיפו עם גימור שחור. העובדה שמיליוני אנשי צבא אמריקנים נשאו את המצית לקרב היתה זרז משמעותי בהקמת זיפו כסמל אמריקאי בכל רחבי העולם. אספקת השוק הצבאי הביאה לייצור מלא ומאסיבי של המפעל ואיפשרה ל- Zippo להיות חזקה מבחינה כלכלית ולהפך לחברה בת קיימא.
עם תום המלחמה ב -1945, חזרה זיפו למכירת מציתים לשוק הצרכני.
כמקדם מכירות, מר בלייסדייל רצה לעבור בצורה מקורית ברחבי ארה”ב, וייצר מכונית שנראתה כמו מצית של זיפו וב -1947 נולדה מכונית הזיפו.
שנות ה-50′
ב -1 באוגוסט 1950 הוציאה זיפו את הפטנט השני שלה, מספר 2517191. העיצוב של מצית זיפו נשאר בעיקרו עד היום, עם שיפורים קלים. החל מאמצע שנות החמישים, חותמות התאריך הוטבעו בתחתית כל מצית זיפו. המטרה המקורית היתה עבור בקרת איכות, אבל הקודים הפכו כלי רב ערך עבור אספנים. בשנת 1956 השיקה זיפו את המצית הצר, שהיה ציון דרך משמעותי. זו גרסה צרה של מצית זיפו והמטרה היתה לפנות לקהל הנשים, אבל למרבה ההפתעה גם גברים מצאו את הדגם הזה מתאים.
שנות ה-60′
בשנות ה -60 החל טרנד של הדלקת זיפו במופעי מוסיקה, בעיקר במהלך שירים מרגשים ואהובים, מחווה שהוכרזה מאוחר יותר כ”רגעי זיפו” – “זיפו מומנטס”
ב -1962 הפיקה זיפו את המוצר השני שלה. סרט מידה מתכתי (“מטר”) בעל מבנה הדומה למצית המפורסמת. פריטים נוספים נוספו ונמחקו מקו הייצור של Zippo מאז שנות השישים. רבים מהם היו בעיקר מוצרי קידום מכירות, וזה כלל מחזיקי מפתחות, כדורי גולף, ערכות עט ועפרון ופנס כיס ZipLight
שנות ה-70′
מר בלייסדייל נפטר ב -3 באוקטובר 1978. הוא נזכר לא רק כממציא המצית של זיפו, אלא גם בזכות נדיבותו הרבה. לאחר פטירתו, ירשו את המפעל של זיפו בנותיו, הרייט ב’וויק ושרה ב’דורן. בשנות השבעים החלה זיפו להתרחב לשווקים בחו”ל.
שנות ה-80′
בשנות ה -80 היתה החברה בבעלות שישה בני משפחת בלייסדייל, ביניהם בנותיו של מר בלייסדייל וילדיהם.
שנות ה-90′
ב -1993 רכשה זיפו את חברת W.R. CASE יצרנית סכינים אמריקאית. המורשת העשירה של קייס החלה כאשר נוסדה בשנת 1889. החברה עברה לברדפורד בשנת 1905 והתמחתה בייצור פרימיום ובעבודת יד של סכינים, כולל סכיני כיס מסורתית מתקפלים, סכינים ספין עם להב קבוע, וגם ייצרה סכינים להנצחת אירועים או מהדורות זיכרון בייצור מוגבל.
מוזיאון זיפו / קייס נפתח ביולי 1997. גודלו 15,000 רגל-מרובע והוא כולל חנות ומוזיאון. בתוך מבנה זה שוכנת הקליניקה המפורסמת של ZIPPO, ובה המבקרים יכולים לצפות בתהליך התיקון.
שנות ה-2000′
בסתיו 2002, חברת זיפו השיגה רישום מסחרי עבור הצורה של מצית זיפו. עובדה זו מהווה ציון דרך חשוב וזאת בכדי לסייע בהגנה על המותג מפני זיופים.
כמו כן הושקו המציתים המאורכים:Zippo MPL ® , נר מצית CANDLE LIGHTER , וגם מצית FLEX NECK UTILITY LIGHTER .
2010
בחודש פברואר 2010 רכשה חברת Zippo את המותג Ronson Consumer Products Company של מציתים ודלקים.
בשנת 2010 החברה הציגה את “מחמם הידיים של זיפו”, המספק מקור יציב של חום יותר מכל מוצר אחר בשוק.
ההתרחבות המתמשכת של Zippo בשווקים בחו”ל, במיוחד בהודו ובסין, כמו גם מכירות מקומיות חזקות הובילו לעליות שיא במכירות בשנים 2011 ו -2012.
בשנת 2012, במהלך השנה ה -80 שלה להיווסדה, ציינה חברת זיפו את ייצור המצית ה- 500 מיליון. מאורע זה צוין גם ע”י מצית ייחודי וסרטון. (אפשרות ללינק)
כמו כן, בשנת 2012, שופץ מוזיאון ZIPPO/CASE בעיצוב מודרני חדש.
כיום
כיום, ג’ורג’ ב.דיוק, נכדו של מר בלייסדייל, הוא הבעלים הבלעדי ויו”ר מועצת המנהלים של Zippo. מארק פאופ הוא נשיא ומנכ”ל החברה.
ישנם אספנים רבים ומועדוני אספנות של Zippo ברחבי העולם.
חברות רבות ברחבי העולם ממשיכות להשתמש במציתים של Zippo ככלי פרסום וקידום מכירות.
אולי אחת מההשפעות הגדולות ביותר המשקפות את עוצמת המותג היא הקשרים של זיפו לתרבות הפופולרית, הוליווד, ברודוויי ותעשיית המוזיקה. המצית של Zippo הוצג ביותר מ -2,000 סרטים, מחזות ותוכניות טלוויזיה במהלך השנים. לעתים קרובות המצית הוא תומך עיקרי, המשמש כמכשיר להזיז את העלילה קדימה או לשקף את אישיותו של דמות או פרק זמן מתואר. את הצליל המפורסם “זיפו” כולם מכירים.
בעולם שבו רוב המוצרים הם פשוטים או חד פעמיים או עם אחריות מאד מוגבלת, מציתי Zippo נשארו מגובים על ידי מתן האחריות המפורסם שלהם לכל החיים. בתוך כך, אף אחד מעולם לא הוציא אגורה על תיקון מכני של מצית זיפו ללא קשר לגיל המצית או מצבו. מצית ZIPPO מושרש בתרבות האמריקנית והוא סמל עולמי של עמידות ואמינות.